LEKCJE DLA OSÓB Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI

W ofercie edukacyjnej Muzeum Narodowego Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego uwzględniamy specjalne potrzeby naszych gości dostosowując lekcje muzealne ze stałej oferty do możliwości konkretnej grupy odbiorców. Kierujemy się przy tym zasadą, że to zewnętrzne bariery utrudniające funkcjonowanie i udział w aktywnym życiu społecznym czynią człowieka niepełnosprawnym.

W trosce o jak najwyższą wartość edukacyjną lekcji muzealnych dla grup z niepełnosprawnościami prosimy o wypełnienie krótkiego kwestionariusza.


Zamawianie lekcji muzealnej dla grup z niepełnosprawnościami krok po kroku:
1. Wybierz lekcję z oferty edukacyjnej dla osób z niepełnosprawnością.
2. Zadzwoń do Działu Edukacji i Wydawnictw pod numer 61 810 76 29 w. 63 i zarezerwuj termin lekcji.
3. Wypełnił kwestionariusz.
4. Wyślij e-meila potwierdzającego rezerwację wraz z wypełnionym kwestionariuszem na adres k.fiszer@muzeum-szreniawa.pl.
Dzięki temu lekcja przygotowana będzie specjalnie dla konkretnej grupy.
Zapytana i zgłoszenia lekcji dla grup z niepełnosprawnościami w siedzibie głównej Muzeum przyjmuje:
Karolina Fiszer
Dział Edukacji i Wydawnictw
Muzeum Narodowe Rolnictwa i Przemysłu Rolno-Spożywczego w Szreniawie
ul. Dworcowa 5, 62-052 Komorniki
tel. (61) 810 76 29, wew. 63
e-mail: k.fiszer@muzeum-szreniawa.pl

Osoby z niepełnosprawnością wzroku

Naszym głównym założeniem  jest stworzenie osobom z niepełnosprawnością wzroku możliwości wielozmysłowego poznawania podczas lekcji muzealnych oraz wyzwolenie aktywności i kreatywności w kontakcie z przyrodą, nieodłącznym elementem wsi. Muzeum w Szreniawie ze względu na swą lokalizację i specyfikę jest miejscem oddziałującym na wszystkie zmysły. Oprócz autentycznych eksponatów podczas lekcji wykorzystujemy tyflografie, modele i inne dotykowe pomoce dydaktyczne. Lekcje muzealne i warsztaty dla osób z niewidomych prowadzone są przez pracowników muzeum przeszkolonych w zakresie audiodeskrypcji.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną

Osobom z niepełnosprawnością intelektualną zapewniamy odpowiedni, dostępny komunikacyjnie sposób prowadzenia zajęć. Na lekcjach muzealnych wykorzystywane są specjalne  piktogramy i broszury w tekście łatwym do czytania i rozumienia (ETR), tak aby przekazywane informacje były zrozumiałe dla każdego. Z myślą o osobach ze specjalnymi potrzebami poznawczymi przygotowaliśmy książeczkę edukacyjną w tekście ETR pt. „Skąd bierzemy, to co jemy?” wyjaśniającą pochodzenie produktów spożywczych. Publikacja dostępna jest w sklepiku muzealnym.

Osoby niesłyszące

Dla osób niesłyszących polecamy wszystkie lekcje z oferty muzeum dostępnej na stronie internetowej w zakładce – Lekcje muzealne. W przypadku korzystania z lekcji muzealnej lub usługi przewodnickiej konieczny jest przyjazd z własnym tłumaczem. Osobom niedosłyszącym podczas lekcji oferujemy mobilną pętlę indukcyjną.

Zapraszamy do obejrzenia lekcji muzealnych w Polskim Języku Migowym, które przygotowaliśmy w ramach projektu Od muzeum się nie wymigasz-interaktywne poznawanie wystaw muzealnych przez osoby Głuche i słabosłyszące.

Zadanie dofinansowano ze środków Ministra Kultury I Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury.

TEMATY LEKCJI

Po szerokiej drodze. Dzieje transportu wiejskiego

Podczas lekcji uczestniczy poznają dzieje transportu wiejskiego począwszy od transportu ręcznego aż do kołowego. Prezentowane są różne wozy specjalne, np. wóz strażacki, beczkowóz. Lekcja zakończona jest atrakcją – przejażdżką wagonetką konną.

Czas trwania: ok. 2 godz.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku biorące udział w zajęciach mają możliwość dotykowej eksploracji specjalnie przygotowanych stanowisk dotykowych z eksponatami, reliefami oraz modelami  wybranych obiektów.

Od ziarenka do bochenka

Uczestnicy lekcji poznają tradycyjny sposób powstawania chleba począwszy od ziarna, poprzez jego obróbkę, do wypieku chleba. Na zajęciach wykorzystywane są zabytkowe eksponaty służące do wypieku chleba. Uczestnicy zajęć poznają różne rodzaje ziaren, własnoręcznie mielą je na modelach żaren. Uwieńczeniem lekcji jest wypiek chleba w specjalnie do tego celu przygotowanych piecach, zakończony degustacją.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku poznają dotykiem konsystencję ciasta i naczynia służące do jego wyrobu oraz tradycyjny piec do wypieku chleba.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną poznają naczynia służące do wyrobu ciasta i inne eksponaty również za pomocą piktogramów. Na zakończenie otrzymują dyplom uznania z broszurą w ETR.

Zwierzęta gospodarskie

Na zajęciach odbywających się w muzealnej oborze uczestnicy poznają gatunki zwierząt gospodarskich tradycyjnie użytkowanych w gospodarstwie wiejskim. Biorą aktywny udział w pracach związanych z pielęgnacją i pozyskiwaniem produktów od zwierząt, oraz ich przetwarzaniem za pomocą tradycyjnego sprzętu gospodarstwa domowego. Atrakcją wizyty u zwierząt jest dojenie sztucznej krowy, pielęgnacja kucyka czy karmienie owiec i kóz.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku mają możliwość dotykania żywych zwierząt, runa owczego i  dotykowych pomocy dydaktycznych.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną poznają nowe pojęcia i zwierzęta oraz pozyskiwane od nich produkty również za pomocą piktogramów. Na zakończenie otrzymują dyplom uznania z broszurą w ETR.

 

Heca na 12 fajerek, czyli zapraszamy do kuchni

Lekcja ma na celu zapoznanie dzieci i młodzież z dawną kuchnią ziemiańską, jej funkcją, wyposażeniem, znaczeniem oraz codziennym i rocznym rytmem prac związanych z przygotowywaniem posiłków we dworze. W trakcie lekcji uczestnicy obejrzą charakterystyczne urządzenia kuchenne. Zauważą jak silny wpływ miał rozwój techniki na zmiany, jakie zaszły w wyposażeniu kuchni w XX wieku i jak wpłynęły na ułatwienie pracy i skrócenie czasu wykonywania potraw.

Smaku lekcji doda własnoręcznie wykonany przez grupę na podstawie starych przepisów kompot z owoców, a nawet warzyw, który podany zostanie w tradycyjny sposób w kompotierkach.

Czas trwania. ok. 1,5 godz.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku zapoznają się dotykowo z wiekowymi urządzeniami kuchennymi i naczyniami.

 

W dworskiej pralni. Pranie, maglowanie i prasowanie

Podczas spotkania w dworskiej pralni uczestnicy zapoznają się z historycznymi już metodami prania, jak też maglowania i prasowania tekstyliów. Na zakończenie uczestnicy samodzielnie piorą w zabytkowej balii.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku podczas lekcji dotykowo  poznają eksponaty służące do prania i prasowania, np. magle, żelazka na węgiel, duszę i gaz.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną poznają nowe pojęcia i zabytkowe przedmioty również za pomocą piktogramów. Muzealia zostają odniesione do współczesnego sprzętu gospodarstwa domowego. Na zakończenie uczestnicy otrzymują dyplom uznania z broszurą w ETR.

Czerwone korale

Lekcja muzealna na temat biżuterii ludowej. W trakcie zajęć uczestnicy dowiedują się dlaczego czerwone korale były najczęściej noszoną biżuterią w Polsce i jakie znaczenie miała biżuteria dla ludzi żyjących na wsi.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

Osoby z niepełnosprawnością wzroku poznają dotykowo wybrane stroje ludowe wraz z biżuterią. W części warsztatowej każdy wykona własnoręcznie naszyjnik lub bransoletkę.

Osoby z niepełnosprawnością intelektualną przyjrzą się z bliska strojom ludowym i wykonają dla siebie naszyjnik lub bransoletkę.