Lekcje muzealne

JAK ZAMÓWIĆ ZAJĘCIA?
INFORMACJE PODSTAWOWE

• zajęcia obywają się od wtorku do piątku (z wyłączeniem dni świątecznych)
• lekcje odbywają się w godzinach 9.00 – 13.30.

  • Odpłatność za lekcję dla dzieci powyżej 7 roku życia wynosi 90 zł (od grupy) + 14 zł bilet ulgowy – opiekunowie wstęp bezpłatny.
  • Opłata dla dzieci przedszkolnych (do 7 roku życia) wynosi 90 zł od grupy, opiekunowie wstęp bezpłatny.
  • Maksymalna liczebność grup to 30 osób. W przypadku liczniejszej grupy jest ona dzielona na mniejsze – każda grupa ponosi koszt lekcji muzealnej.
  • Prosimy zapoznać się z naszą ofertą (tematy poniżej) lub naszymi materiałami informacyjnymi;
  • Rezerwacja zajęć odbywa się od poniedziałku do piątku, wyłącznie mailowo, z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem;
  • Adres mailowy do rezerwacji imprezy.widz@muzeum-szreniawa.pl;
  • Rezerwacja powinna zawierać:
    • Planowany termin i godzina wizyty
    • Wybrany temat lekcji
    • Nazwę placówki
    • Wiek uczestników
    • Dane kontaktowe do osoby zgłaszającej (mail oraz nr telefonu)
    • Uwagi dodatkowe, które pozwolą nam lepiej przygotować się do Państwa wizyty w muzeum.

Po dokonaniu wstępnej rezerwacji prosimy oczekiwać na potwierdzenie rezerwacji.

Uwaga! Realizujemy wyłącznie rezerwacje, które zostały potwierdzone.

  • prosimy o dokonywanie rezerwacji z minimum dwutygodniowym wyprzedzeniem;
  • po dokonaniu rezerwacji należy upewnić się, że otrzymaliście Państwo mailowe potwierdzenie rezerwacji;
  • odwołanie rezerwacji minimum dzień przed zajęciami;
  • prosimy o przyjście do Muzeum na 15 minut przed godziną rozpoczęciem zajęć;
  • opłatę należy uiścić w dniu wizyty w kasie Muzeum;
  • opiekun ma obowiązek pozostania z grupą przez cały czas pobytu w Muzeum.
  • Muzeum zastrzega sobie prawo do odwołania zajęć lub zmiany terminu/tematu po wcześniejszym powiadomieniu zamawiającego.
  • Informacje o przetwarzaniu danych osobowych na potrzeby rezerwacji zajęć edukacyjnych znajdziecie Państwo TUTAJ
  • Z przyjemnością odpowiemy na Państwa pytania. Prosimy o kontakt od poniedziałku do piątku w godz. 7.00 – 15.00 pod adresem e-mailowym: imprezy.widz@muzeum-szreniawa.pl

Przedszkola (od 4 roku życia)

Pracownik w stroju krowy

Zajęcia edukacyjne przygotowane specjalnie dla grup dzieci w wieku 4-7 lat. Atrakcją zajęć jest prowadzenie ich przez edukatora przebranego w strój krówki – Mućki. Dzieci w towarzystwie „krówki” odwiedzają wybrane części Muzeum oraz uczestniczą we wspólnych zabawach, konkursach i pogadankach.

Czas trwania ok. 1-1,5 godz., koszt: 90 zł/grupa (do 25 osób).

Zgłoszenia na zajęcia przyjmowane są w recepcji w godzinach otwarcia muzeum:
tel. 61 810 76 29 wew. 21 lub 18
e-mailem: imprezy.widz@muzeum-szreniawa.pl

dzieci na placu zabawZabawy ludowe, w tym tradycyjne zabawki, posiadają wielowiekową tradycję, współcześnie często nieznaną. Celem lekcji jest interaktywne zaprezentowanie bogatego zbioru gier i zabaw, które mogą stanowić alternatywę dla nowoczesnych zabawek i gier komputerowych.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

warsztatyLekcja od 6 roku życia

Tematem zajęć jest życie codzienne ludności wiejskiej z początku XX wieku, jej codzienne zajęcia i zwyczaje. W specjalnie w tym celu wybudowanej drewnianej zagrodzie chłopskiej z typowym ówczesnym wyposażeniem w zależności od pory roku i kalendarza prac rolniczych zaprezentowane zostaną typowe sprzęty gospodarstwa domowego, a atrakcją zajęć będzie interaktywny pokaz wyrobu masła w kierzynkach oraz dla grup młodszych dzieci możliwość pobawienia się dawnymi zabawkami ludowymi.

Czas trwania: ok. 2 godz.

żywe kozy karmione przez dzieciTo propozycja zajęć dla dziecięcych miłośników zwierząt. Podczas lekcji uczestnicy poznają sylwetki zwierząt gospodarskich zamieszkujących budynek inwentarski na terenie Muzeum. Dzieci dowiedzą się jak prawidłowo dbać o zwierzęta i czym je karmić. Lekcja zakończy się wspólnym karmieniem wybranych zwierząt oraz zajęciami plastycznymi.

Czas trwania: ok 1,5 godz.

Rozpoczęcie zajęć możliwe po godzinie 10.00

Lekcja jest inspirującym plastycznie spotkaniem dzieci ze zwierzętami gospodarskimi. Rozpoczyna się wizytą w budynku inwentarskim, gdzie poruszamy kwestie dotyczące relacji człowieka ze zwierzętami, wzajemnych zależności oraz prawidłowej opieki nad nimi. W części warsztatowej na ekspozycji rzemiosła wiejskiego, w otoczeniu obiektów ceramiki ludowej, dzieci będą tworzyć figurki z gliny wybranego przez siebie zwierzątka.

Czas trwania: ok 1,5 godz.

Szkoły podstawowe

dzieci na placu zabawZabawy ludowe, w tym tradycyjne zabawki, posiadają wielowiekową tradycję, współcześnie często nieznaną. Celem lekcji jest interaktywne zaprezentowanie bogatego zbioru gier i zabaw, które mogą stanowić alternatywę dla nowoczesnych zabawek i gier komputerowych.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

warsztatyTematem zajęć jest życie codzienne ludności wiejskiej z początku XX wieku, jej codzienne zajęcia i zwyczaje. W specjalnie w tym celu wybudowanej drewnianej zagrodzie chłopskiej z typowym ówczesnym wyposażeniem w zależności od pory roku i kalendarza prac rolniczych zaprezentowane zostaną typowe sprzęty gospodarstwa domowego, a atrakcją zajęć będzie interaktywny pokaz wyrobu masła w kierzynkach oraz dla grup młodszych dzieci możliwość pobawienia się dawnymi zabawkami ludowymi.

Czas trwania: ok. 2 godz.

wystawa od rośliny do tkaninyTematem lekcji jest tradycyjna obróbka lnu i wyrób tkanin lnianych omówiona na przykładzie zabytkowych narzędzi i sprzętu wykorzystywanego w procesie powstawania tkanin. Atrakcją lekcji jest możliwość podjęcia samodzielnej próby przędzenia na kołowrotku i tkania na krośnie.

Czas trwania: ok. 2 godz.

wystawa od ziarenka do bochenkaUczestnicy zajęć mają możliwość poznania tradycyjnego sposobu powstawania chleba począwszy od ziarna, a na wypieczonym w tradycyjnych piecach wiejskim chlebie kończąc. Niewątpliwą atrakcją zajęć jest własnoręczny przemiał ziarna na modelach żaren.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

Rozpoczęcie zajęć możliwe po godzinie 10.00

stary dyliżansTematem lekcji są dzieje transportu wiejskiego na ziemiach polskich, począwszy od transportu ręcznego (kije, nosidła, rezginie do siana i słomy) poprzez transport wodny do kołowego – zaprzęgowego z uwzględnieniem wozów specjalnych (np. wóz strażacki, handlarka do przewozu zwierząt). Atrakcją lekcji jest przejażdżka wagonetką konną.

Czas trwania: ok. 2 godz.

eksponat bronyUczniowie zdobywają wiadomości na temat osadnictwa, sposobów uprawy roli oraz hodowli zwierząt w średniowieczu w oparciu o wystawy muzealne. Zasadnicze cele lekcji to przyswojenie i zrozumienie takich pojęć jak: dwupolówka, trójpolówka, sołtys, lokacja, czynsz, ulicówka.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

pani z masłem i serem białym na talerzachLekcja prezentuje historię przetwórstwa mleka – tradycyjny wyrób masła i serów. Na zajęciach lekcyjnych w Szreniawie będzie można własnoręcznie ubić masło w kierzynce oraz popróbować formowania masła w ozdobnych maselniczkach, a także zapoznać się z różnymi rozwiązaniami konstrukcyjnymi masielnic. Lekcja ma charakter teoretyczno-praktyczny.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

Celem lekcji jest poznanie gatunków i ras zwierząt gospodarskich, które tradycyjnie użytkowane były w gospodarstwach wiejskich. Dzieci będą miały możliwość wypróbowania swoich sił przy doju sztucznej krowy. Chętni będą mogli, przy pomocy osoby prowadzącej lekcję, nakarmić wybrane zwierzęta.  

Czas trwania: ok. 1 godz.

Rozpoczęcie zajęć możliwe po godzinie 10.00

wycieczka przy ziołachZajęcia mają charakter praktyczny i prowadzone są w ogródku zielarskim. Odbywają się od maja do października. Dzieci zapoznają się z historią uprawy ziół, ziołolecznictwem, fitoterapią. W programie zajęć przewidziano naukę pozyskiwania ziół, ich przechowywania, a przede wszystkim rozpoznawania.

Czas trwania: ok. 1 godz.

spotkanie z muzeum wycieczkaNa zajęciach uczniowie poznają zasady funkcjonowania muzeum „od kuchni”. Poznają specyfikę pracy muzealnika i konserwatora. Dowiedzą się, co oznaczają takie pojęcia jak: eksponat, kolekcja, wystawa. Poznają zasady zachowania się w muzeach.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

wycinanka ptakiLekcja ma charakter teoretyczno-praktyczny. Po wstępnej pogadance o historii wycinanki ludowej i jej regionalizacji uczestnicy samodzielnie wykonują określony typ wycinanki pod kierunkiem pracownika Muzeum.

Czas trwania: ok. 1 godz.

stary pokój rodzinnyCelem zajęć jest przyswojenie przez dzieci wiadomości na temat tradycyjnej rodziny ziemiańskiej, a w szczególności na temat roli matki rodziny, będącej zarazem panią domu i gospodynią dworu. Ukazane zostaną jej codzienne obowiązki związane z wychowaniem dzieci i prowadzeniem gospodarstwa domowego, a także z istotną wówczas wśród ziemiaństwa działalnością społeczną.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

nakryty stół w pałacuCelem lekcji jest zapoznanie dzieci z obyczajowością ziemiańską związaną z podawaniem i spożywaniem posiłków. Podczas zajęć uczestnicy poznają funkcję i symbolikę jadalni i jej wyposażenie (meble, dekoracje). Poruszone zostaną również zagadnienia dobrych manier przy stole zgodnie z panującymi ówcześnie zasadami savoir-vivre’u.

Czas trwania: ok. 1 godz.

Lekcja ma na celu zapoznanie dzieci i młodzież z dawną kuchnią ziemiańską, jej funkcją, wyposażeniem, znaczeniem oraz codziennym i rocznym rytmem prac związanych z przygotowywaniem posiłków we dworze. W trakcie lekcji uczestnicy obejrzą charakterystyczne urządzenia kuchenne. Zauważą jak silny wpływ miał rozwój techniki na zmiany, jakie zaszły w wyposażeniu kuchni w XX wieku i jak wpłynęły na ułatwienie pracy i skrócenie czasu wykonywania potraw.

Smaku lekcji doda własnoręcznie wykonany przez grupę na podstawie starych przepisów kompot z owoców, a nawet warzyw, który podany zostanie w tradycyjny sposób w kompotierkach.

Czas trwania. ok. 1,5 godz.

chrzan pospolityZajęcia rozpoczynają się prezentacją ziół w ogródku zielarskim i na polu muzealnym. Następnie we wnętrzu dworskiej kuchni odbywa się prelekcja na temat suszenia i przechowywania ziół, a także różnych sposobów ich używania. Interaktywną częścią lekcji jest rozdrabnianie przypraw w moździerzu i sporządzenie karty zielnikowej wybranej rośliny z ogródka zielarskiego, którą uczestnik zabiera ze sobą. Na zakończenie przygotowana zostaje wspólna degustacja herbaty ziołowej.

Uwaga: lekcja do realizacji od maja do października (od listopada do kwietnia lekcja jest możliwa, ale bez sporządzania karty zielnikowej).

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

pranie na wyrzymaczceLekcja ma na celu zapoznanie dzieci z historią prania, a także ze stosowanymi dawniej metodami i urządzeniami służącymi do prania oraz ochrony i estetyzacji ubrań. Zajęcia obejmują pogadankę z dziećmi, prezentację różnego rodzaju żelazek i sprzętów do prania ze zbiorów muzeum, grę edukacyjną oraz interaktywny pokaz prania i maglowania. Lekcja odbywać się będzie w pomieszczeniu specjalnie zaaranżowanej pralni-magla.

Czas trwania: ok. 1 godz.

Lekcji towarzyszą interaktywne zajęcia warsztatowe oraz pokaz pracy kołodzieja. Przybliżone zostaną sposoby wykorzystania drewna w budowie wozów. Wyświetlone zostaną również archiwalne filmy ze zbiorów muzealnych.

Czas trwania: ok 2 godz

Celem lekcji jest zaznajomienie uczestników z historią pisma na świecie od jego początków, a także przedstawienie narzędzi jakie służyły do jego wykonania. Krótka pogadanka wyjaśni nam pochodzenie oraz rolę pisma w dziejach ludzkości, a także ukaże ewolucję narzędzi piśmienniczych do czasów współczesnych. Po zakończeniu części praktycznej uczestnicy zalakują swoje pismo, które zabiorą do domu.

Czas trwania: ok 1,5 godz.

zdjęcie kobieta w stroju regionalnymNa lekcji dzieci będą miały okazję  zobaczyć wybrane ślubne stroje ludowe wraz z noszoną do nich biżuterią. Dowiedzą się, jakie ozdoby noszono w poszczególnych regionach Polski, i poznają znaczenie biżuterii dla ludzi na wsi. Atrakcyjnym zakończeniem zajęć będą warsztaty tworzenia biżuterii. Dzieci będą miały możliwość samodzielnego wykonania upominków dla siebie, dla mam lub babć – w postaci bransoletek lub korali, w zależności od grupy wiekowej. 

Czas trwania: ok.1,5 godz.

Plakat "Cukier krzepi!". Dwójka otyłych dzieci wyrywa sobie kostki cukru.

Temat cukru i słodyczy jest szczególnie bliski wszystkim dzieciom. Jednak tylko świadoma konsumpcja tego przysmaku może uchronić od groźnego dla zdrowia nadmiernego spożycia. Lekcja pokazuje proces pozyskiwania cukru z buraków cukrowych, wykorzystując podczas demonstracji narzędzia i urządzenia z muzealnego zbioru. Dzieci poznają cały proces technologiczny począwszy od zbiorów buraka cukrowego, poprzez przetwórstwo, aż do przygotowania produktu finalnego, o którym mowa w tytule lekcji – lizaka. Poruszone zostaną również kwestie wpływu cukru na zdrowie i zagrożeń, jakie niesie ze sobą nadmierne spożycie słodyczy. Atrakcją zajęć jest pokaz wyrobu lizaków z cukru.

Czas trwania: ok 1,5 godz.

Lekcja ma na celu zapoznanie uczestników pokazu z dawną kuchnią ziemiańską, jej funkcją, wyposażeniem, znaczeniem oraz codziennym i rocznym rytmem prac związanym z przygotowaniem posiłków we dworze. W trakcie lekcji uczestnicy obejrzą charakterystyczne urządzenia jakie były stosowane w XX wieku. Zauważa, jak silny wpływ miał rozwój techniki na zmiany jakie zaszły w wyposażeniu kuchni i jak wpłynęły na ułatwienie pracy i skróceniu czasu wykonywania potraw. Podczas lekcji uczniowie dowiedzą się o historii cukierków „Krówka”. Dla uczestników zostanie wykonany pokaz wyrobu cukierków ”Krówka” metodą domową przy pomocy dostępnego sprzętu AGD na podstawie współczesnego przepisu. Atrakcji lekcji doda własnoręczne zawijanie przez uczestników cukierków w ozdobne papierki.

Czas trwania: ok. 1 godz.

obraz woły w zaprzęgu w polu - orkaW oparciu o wystawy muzealne i zabytkowe zabudowania folwarczne przedstawiony zostanie temat funkcjonowania gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej na ziemiach polskich. Uczniowie poznają podstawowe narzędzia rolnicze, metody uprawy, zbioru i omłotu zbóż.

Czas trwania: ok.1,5 godz

Któż z nas nie słyszał opowieści o samolotach zrzucających z powietrza chemię. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie była to legenda, lecz rzeczywistość. Polskie samoloty rolnicze zwalczały szkodniki i nawoziły uprawy w Polsce i w wielu innych krajach świata.

Proponowana lekcja ma na celu zaznajomienie uczestników z tą historią. Za pomocą oprowadzania na ekspozycji, pokazu filmów archiwalnych, otwartej dyskusji oraz pracy z materiałem źródłowym uczniowie poznają najważniejsze wydarzenia z dziejów polskiego lotnictwa rolniczego.

Czas trwania: 1,5 godz.

konserwacja maszyny do orkiZajęcia prowadzone są w formie wykładu z towarzyszącą mu prezentacją multimedialną. Głównym celem jest zapoznanie słuchaczy z metodami i środkami konserwacji różnego typu obiektów zabytkowych pochodzących ze zbiorów Muzeum.

Czas trwania: ok 1 godz.

Na folwarku w Szreniawie (w tle brama wjazdowa spichlerza i stodoła). Wyjazd do pracy w pole, lata 1930. Ze zbiorów archiwalnych Muzeum Na folwarku w Szreniawie (w tle brama wjazdowa spichlerza i stodoła). Wyjazd do pracy w pole, lata 1930. Ze zbiorów archiwalnych Muzeum[/caption]

Tematem lekcji będzie zakres codziennych prac właściciela majątku ziemiańskiego. Przedstawiona zostanie organizacja pracy na terenie folwarku oraz na należących do majątku polach (w zależności od pór roku). Uczniowie poznają wszechstronne funkcjonowanie majątku ziemskiego jako swoistego przedsiębiorstwa rolnego.

Czas trwania: 45 min

stare zdjęcie restauracjaCelem lekcji jest zapoznanie młodzieży z kulturą spędzania wolnego czasu na co dzień w kręgach ziemiaństwa. Ukazane zostaną takie rozrywki jak słuchanie radia, słuchanie muzyki z gramofonu, głośna lektura książek i czasopism, gry planszowe i karciane oraz zwyczaje związane z piciem herbaty i kawy. Po krótkim wstępie ilustrowanym prezentacją slajdów młodzież wraz z pracownikiem Muzeum zwiedza ekspozycję w Pałacu pod kątem tematyki lekcji.

Czas trwania: ok. 1 godz.

zdjęcie hcegielskiTematem lekcji są najważniejsze wydarzenia z życia i działalności jednego z najbardziej zasłużonych Wielkopolan – Hipolita Cegielskiego. Lekcja przeprowadzona będzie w oparciu m.in. o prezentację multimedialną, oraz quiz edukacyjny. Omówione zostaną wybrane eksponaty produkcji fabryki Hipolita Cegielskiego oraz ich znaczenie w rolnictwie.

Czas trwania: ok 1 godz.

Szkoła ponadpodstawowa

stary pokój rodzinnyCelem zajęć jest przyswojenie przez dzieci wiadomości na temat tradycyjnej rodziny ziemiańskiej, a w szczególności na temat roli matki rodziny, będącej zarazem panią domu i gospodynią dworu. Ukazane zostaną jej codzienne obowiązki związane z wychowaniem dzieci i prowadzeniem gospodarstwa domowego, a także z istotną wówczas wśród ziemiaństwa działalnością społeczną.

Czas trwania: ok. 1,5 godz.

gablota z zastawa stołowąCelem lekcji jest zapoznanie dzieci z obyczajowością ziemiańską związaną z podawaniem i spożywaniem posiłków. Podczas zajęć uczestnicy poznają funkcję i symbolikę jadalni i jej wyposażenie (meble, dekoracje). Poruszone zostaną również zagadnienia dobrych manier przy stole zgodnie z panującymi ówcześnie zasadami savoir-vivre’u.

Czas trwania: ok. 1 godz.

Lekcja ma na celu zapoznanie dzieci i młodzież z dawną kuchnią ziemiańską, jej funkcją, wyposażeniem, znaczeniem oraz codziennym i rocznym rytmem prac związanych z przygotowywaniem posiłków we dworze. W trakcie lekcji uczestnicy obejrzą charakterystyczne urządzenia kuchenne. Zauważą jak silny wpływ miał rozwój techniki na zmiany, jakie zaszły w wyposażeniu kuchni w XX wieku i jak wpłynęły na ułatwienie pracy i skrócenie czasu wykonywania potraw.

Smaku lekcji doda własnoręcznie wykonany przez grupę na podstawie starych przepisów kompot z owoców, a nawet warzyw, który podany zostanie w tradycyjny sposób w kompotierkach.

Czas trwania. ok. 1,5 godz.

obraz woły w zaprzęgu w polu - orkaW oparciu o wystawy muzealne i zabytkowe zabudowania folwarczne przedstawiony zostanie temat funkcjonowania gospodarki folwarczno-pańszczyźnianej na ziemiach polskich. Uczniowie poznają podstawowe narzędzia rolnicze, metody uprawy, zbioru i omłotu zbóż.

Czas trwania: ok.1,5 godz.

podwórze i żółty samolot do agrolotnictwa

Któż z nas nie słyszał opowieści o samolotach zrzucających z powietrza chemię. Jeszcze kilkadziesiąt lat temu nie była to legenda, lecz rzeczywistość. Polskie samoloty rolnicze zwalczały szkodniki i nawoziły uprawy w Polsce i w wielu innych krajach świata.

Proponowana lekcja ma na celu zaznajomienie uczestników z tą historią. Za pomocą oprowadzania na ekspozycji, pokazu filmów archiwalnych, otwartej dyskusji oraz pracy z materiałem źródłowym uczniowie poznają najważniejsze wydarzenia z dziejów polskiego lotnictwa rolniczego.

Czas trwania: 1,5 godz.

konserwacja maszyny do orkiZajęcia prowadzone są w formie wykładu z towarzyszącą mu prezentacją multimedialną. Głównym celem jest zapoznanie słuchaczy z metodami i środkami konserwacji różnego typu obiektów zabytkowych pochodzących ze zbiorów Muzeum.

Czas trwania: ok 1 godz

Na folwarku w Szreniawie (w tle brama wjazdowa spichlerza i stodoła). Wyjazd do pracy w pole, lata 1930. Ze zbiorów archiwalnych MuzeumTematem lekcji będzie zakres codziennych prac właściciela majątku ziemiańskiego. Przedstawiona zostanie organizacja pracy na terenie folwarku oraz na należących do majątku polach (w zależności od pór roku). Uczniowie poznają wszechstronne funkcjonowanie majątku ziemskiego jako swoistego przedsiębiorstwa rolnego.

Czas trwania: 45 min

stare zdjęcie restauracjaCelem lekcji jest zapoznanie młodzieży z kulturą spędzania wolnego czasu na co dzień w kręgach ziemiaństwa. Ukazane zostaną takie rozrywki jak słuchanie radia, słuchanie muzyki z gramofonu, głośna lektura książek i czasopism, gry planszowe i karciane oraz zwyczaje związane z piciem herbaty i kawy. Po krótkim wstępie ilustrowanym prezentacją slajdów młodzież wraz z pracownikiem Muzeum zwiedza ekspozycję w Pałacu pod kątem tematyki lekcji.

Czas trwania: ok. 1 godz.

zdjęcie hcegielskiTematem lekcji są najważniejsze wydarzenia z życia i działalności jednego z najbardziej zasłużonych Wielkopolan – Hipolita Cegielskiego. Lekcja przeprowadzona będzie w oparciu m.in. o prezentację multimedialną, oraz quiz edukacyjny. Omówione zostaną wybrane eksponaty produkcji fabryki Hipolita Cegielskiego oraz ich znaczenie w rolnictwie.

Czas trwania: ok 1 godz.