TARPANY I TRABANTY

 

W piątek, 2 maja 2025 roku, w godzinach 11:00-14:00 w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie odbędzie się prezentacja samochodów marki Trabant. W latach 1957-1991 w fabryce w Zwickau w NRD powstało ich ponad 3 miliony! Nic dziwnego, że Trabant był najpopularniejszym autem w komunistycznych Niemczech i stał się symbolem exodusu mieszkańców tego kraju w 1989 roku, poprzedzającego upadek muru berlińskiego.

 

Konstrukcja Trabantów wywodziła się – podobnie jak polskiej Syreny – z niewielkiego samochodu niemieckiego marki DKW, produkowanego w tej samej fabryce w Zwickau przed II wojną światową. Po DKW odziedziczyły enerdowskie „maluchy” dwusuwowy silnik i nadwozie osadzone na ramie. Elementy nadwozia Trabantów wykonywano z tworzywa o nazwie „duroplast”, a wygląd karoserii, charakterystyczny dla mody lat 60. XX wieku, podkreślał w późniejszych latach archaiczność tego samochodu. W Polsce Trabanty zyskały złośliwe określenia: „Ford Karton” czy – od nazwiska wieloletniego przywódcy NRD – „Zemsta Honeckera”. Ale, z drugiej strony, dzięki swej niezawodności, prostocie obsługi i stosunkowo wygodnemu wnętrzu auto miało – i jak widać, ma do dzisiaj – rzeszę zagorzałych fanów.

 

Ponad 30 Trabantów (a będzie także kilka Wartburgów), które przyjadą do Szreniawy przedstawi ewolucję tego samochodu na przestrzeni ponad trzydziestu lat produkcji, od modelu P50, poprzez najsłynniejszy chyba model 601, aż po produkowanego bardzo krótko typu z silnikiem VW Polo. Będą także odmiany nietypowe, w tym Trabanty-kabriolety oraz pojazdy wojskowe. Wszystkie one zaprezentują się wraz ze swoimi załogami na placu folwarcznym szreniawskiego Muzeum w towarzystwie kilku samochodów rolniczych marki Tarpan, a znalezienie podobieństwa – oprócz nazwy – pomiędzy Trabantem a Tarpanem, będzie należało do najtrudniejszych zadań do rozwiązania podczas tej imprezy. Początek 2 maja 2025 r., o godz. 11:00.