PIĘĆDZIESIĘCIOLATEK TARPAN, CZYLI PRZYPOMNIENIE AUTA „DO WSZYSTKIEGO”
W tym roku przypada 50-lecie rozpoczęcia produkcji samochodu Tarpan. Jednym z punktów świętowania tego jubileusz przez Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie było stoisko na Targach Auto Nostalgia. W dniach w dniach 22-23 kwietnia 2023 roku prezentowaliśmy w Warszawie najstarszy i jeden z najmłodszych egzemplarzy tego auta.
W Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie pokazujemy pierwszą w Polsce monograficzną ekspozycję poświęconą marce polskich samochodów – Muzeum Tarpana. Można na niej zobaczyć kilkanaście klasycznych Tarpanów (oprócz późniejszego modelu Honker i innych marek samochodów). Wydawało by się zatem, że z takiej ilości samochodów trudno będzie wybrać dwa modele do pokazu na warszawskich targach. Jednak w tym przypadku wybór był prosty.
Zwiedzającym zaprezentowaliśmy najstarszy zachowany egzemplarz Tarpana 233 z 1973 roku, polakierowany w kolorze kości słoniowej egzemplarz o numerze seryjnym 249. Niedawno wrócił on do Muzeum po zakończonej renowacji. Z kolei jego młodszy brat, czerwony model 237D z 1991 pokazał jak bardzo zmieniły się Tarpany na przestrzeni niemal dwudziestu lat produkcji. Przy okazji odczarowaliśmy jedną z czarnych legend o Tarpanie, tę o pofalowanych blachach i krzywych krawędziach karoserii, choć trzeba przyznać, że miała ona początkowo swoje uzasadnienie. W 1972 roku niedofinansowany zakład remontowy wielkich ciężarówek Tatra i Jelcz wypuścił serię 25 prototypów Tarpanów, znanych także jako Warta-2, a w 1973 roku zaczął montować samochody rolnicze seryjnie, choć ich nadwozia nadal klepano ręcznie i łączono za pomocą prymitywnych spawarek, a fabryka początkowo przypominała raczej manufakturę.
Jednak to właśnie przedostatni z pierwszej partii 250 Tarpanów wytworzonych 50 lat temu przykuwał największą uwagę gości stoiska targowego. Wielu młodszych z nich było zaskoczonych istnieniem tak niezwykłego samochodu jak Tarpan, natomiast znawcy tematu po raz pierwszy widzieli Tarpana ze srebrnym, chromowanym zderzakiem, charakterystycznym tylko dla pierwszej partii produkcyjnej.
Znakomici goście
Pierwszego dnia targów mieliśmy zaszczyt gościć na naszym stoisku dwie niekwestionowane sławy polskiego automobilizmu: Sobiesława Zasadę i Roberta Muchę. Mistrzowie kierownicy i zdobywcy trzech rekordów Polskiego Fiata 125p z czerwca 1973 roku podpisywali na naszym stoisku swoje książki. Jednak głównym celem wizyty było omówienie przyjazdu znakomitych rajdowców do Szreniawy w połowie czerwca na imprezę muzealną przypominająca o tamtym właśnie wydarzeniu. Obok nich, na imprezie tej będzie gościł „rekordowy” Polski Fiat 125p, wypożyczony z Narodowego Muzeum Techniki.
Na zdjęciu od prawej strony – Robert Mucha, Sobiesław Zasada, Gerard Radecki
Nasze stoisko odwiedzili także znakomici historycy motoryzacji, piszący także o Tarpanie. Najnowszą książkę o poznańskim samochodzie rolniczym opublikował właśnie Sławomir Drążkiewicz, wcześniej Marek Kuc, a wiele artykułów napisał o nim Zdzisław Podbielski, nestor polskich dziennikarzy i pisarzy motoryzacyjnych. To wspaniałe grono zamknęli Jerzy Kossowski i Michał Szeliga z branżowych pism: „Automobolista” i „Classic Auto”.
Na zdjęciu od prawej strony – Sławomir Drążkiewicz, Gerard Radecki
Gościnne Targi
Targi „Auto Nostalgia”, obok przypomnienia publiczności samochodu rolniczego Tarpan i wielu cennych kontaktów, były także okazją do scementowania współpracy pomiędzy naszym Muzeum a Grupą MTP. Tradycja przyjaznych stosunków pomiędzy Fabryką Samochodów Rolniczych „Polmo” a Międzynarodowymi Targami Poznańskimi sięga lat 70. XX wieku, kiedy to wystawy targowe w stolicy Wielkopolski były dla fabryki swoistym „domowym” salonem samochodowym. I przed, i w czasie „Auto Nostalgii” odczuwaliśmy tę przyjaźń na każdym kroku, z niecierpliwością czekamy zatem na wielkie podsumowanie jubileuszu 50-lecia Tarpana u nas „w domu”, na jesiennym Retro Motor Show w Poznaniu!
Dojazd do Muzeum:
- pociąg Kolei Wielkopolskich- Poznań: Dworzec Główny i/lub przystanek Dębiec – podróż trwa ok. 20 min (przystanek Szreniawa znajduje się tuż przy Muzeum)
- autobusy – 703, 705, 707 z Górczyna (Poznań) – dojazd do Szreniawy trwa ok. 20 minut, dotarcie do Muzeum dodatkowe 5 – 6 minut.