„PAPIESKI” TARPAN W MUZEUM NARODOWYM ROLNICTWA W SZRENIAWIE!

W pierwszych dniach lipca 2023 r. w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie odbyła się skromna uroczystość przekazania do Muzeum Tarpana, dawno wyczekiwanego obiektu. Model F237 w wersji dla fotoreporterów jest jedynym zachowanym egzemplarzem Tarpana, który był używany podczas pielgrzymek papieża Jana Pawła II do Polski. Po raz kolejny okazało się, że Muzeum Tarpana nie mogłoby istnieć gdyby nie grono oddanych przyjaciół i współpracowników.

Dzięki nim udało się nam zdobyć wiele ciekawych obiektów, często należących do najcenniejszych w naszej kolekcji. Obok młodych (i młodszych) fanów wystawy Muzeum Tarpana, wielu z nich to byli pracownicy Fabryki Samochodów Rolniczych „POLMO”. Do najbardziej zasłużonych osób z tej grupy należą panowie Jan Cynka i Przemysław Olejnik.

Pierwszy z nich wytropił, że niezwykle cenny  egzemplarz „papieskiego” samochodu z wizyty Jana Pawła II w Polsce w roku 1987 został sprzedany po pielgrzymce, na fabrycznym przetargu i trafił w ręce podpoznańskiego ogrodnika. Na szczęście auto nie miało tam zbyt ciężkiego żywota i przetrwało kolejne lata w przyzwoitym stanie. W latach dwutysięcznych, samochód kupił właściciel prywatnego muzeum w Redeczu Krukowym koło Brześcia Kujawskiego. Uzyskawszy te drogocenne informacje od pana Cynki, w roku 2017 odnalazłem tam „papieskiego” Tarpana wraz z panem Przemysławem Olejnikiem, dawnym dyrektorem ds. technicznych w Fabryce Samochodów Rolniczych „Polmo”. Odkupił on Tarpana i rozpoczął jego drobiazgową restaurację. Od początku projekt ten miał znaleźć swoje ukoronowanie w przekazaniu niezwykłego samochodu w depozyt do naszego Muzeum.

W momencie odnalezienia auta w muzeum w Redeczu Krukowym, Tarpan miał na sobie wypłowiały, bladoniebieski lakier i był pozbawiony rurowej konstrukcji dla fotoreporterów. Samochód zachował jednak swój oryginalny silnik typu 115.C o pojemności skokowej 1481 cm3, pochodzący z Polskiego Fiata 125p, choć po latach postoju nie był on na chodzie. W trakcie rekonstrukcji autu przywrócono nie tylko pełną sprawność techniczną, ale także na podstawie zachowanych fotografii z epoki, udało się odtworzyć pomarańczowy kolor karoserii, orurowanie dla dziennikarzy, czy nalepki na nadwoziu z nazwą fabryki, modelem auta, herbem papieskim oraz logotypami agencji Informacyjnych i pielgrzymki papieskiej. Jest nawet schodek dla fotoreporterów, zamontowany pod tylną klapą, jak też srebrne, plastikowe kołpaki na koła, których wzór przypomina te zamontowane na samochodzie w roku 1987.

Wozy fotoreporterów i ochrony podczas wizyt papieskich

Tarpany w wersji pick-up z krótką trzyosobową kabiną służyły jako wozy fotoreporterów i ochrony podczas wizyt papieskich przez cały okres produkcji tych samochodów. Poczynając  od pierwszej pielgrzymki Jana Pawła II do ojczyzny w 1979 roku, kiedy były to modele 233, najprawdopodobniej w wersji „F”, z benzynowym silnikiem 115.C z samochodu Polski Fiat 125p, a kończąc w połowie lat 90. XX wieku na modelu 239D z wysokoprężnym silnikiem Perkins i obniżoną platformą dla funkcjonariuszy BOR-u zamiast skrzyni ładunkowej.

Późniejszym wizytom papieskim towarzyszyły także Honkrery wyposażone w rurowe konstrukcje, których przytrzymali się fotoreporterzy podczas jazdy. Jeden z takich samochodów, biały Honker z 1999 roku, a więc już wyprodukowany w fabryce Daewoo Motor Poland w Lublinie, przez kilka lat był eksponowany w naszym Muzeum Tarpana, jednak był to depozyt Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie (Oddział w Chlewiskach. Pomarańczowy Tarpan F237 co prawda także nie jest naszą własnością, ale to właśnie wystawa Muzeum Tarpana, będzie stałym miejscem jego przechowywania i ekspozycji, mamy nadzieję, że przez wiele lat.

Gerard Radecki,

Kurator Muzeum Tarpana

Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie

W trakcie uroczystości przekazania depozytu, samochód z rąk Pana Przemysława Olejnika przejął do naszej kolekcji Pan dr Jan Maćkowiak, Dyrektor Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie w towarzystwie Kuratora Muzeum Tarpana – Gerarda Radeckiego. Mamy nadzieję, że intensywna pomarańczowa barwa nadwozia „papieskiego” Tarpana będzie przyciągać wzrok naszych zwiedzających i stanie się on jednym z ulubionych obiektów Muzeum Tarpana.