Spotkanie poświęcone Jubileuszom 50-lecia uruchomienia produkcji Tarpanów oraz rekordów Polskiego Fiata 125p.

Na zaproszenie naszego Muzeum przyjechał do Szreniawy  niezwykły gość: Robert Mucha, jeden z najlepszych kierowców w historii polskich rajdów samochodowych. Robert Mucha wziął udział w spotkaniu dyrektorów, konstruktorów Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu oraz dyrekcji szreniawskiego muzeum. Spotkanie było poświęcone Jubileuszom 50-lecia uruchomienia produkcji Tarpanów oraz rekordów Polskiego Fiata 125p.

W trakcie spotkania pan Robert Mucha wspomniał o swoich największych sukcesach sportowych, ale sporym zaskoczeniem dla uczestników spotkania były wybitne osiągnięcia biznesowe słynnego rajdowca, miedzy innymi jako managera w General Motors czy Chrysler  Corporation pod zarządem Lee Iacocca. Wśród wielu osiągnięć indywidualnych Roberta Muchy trzeba wymienić ten największy, ze stycznia 1972 roku, kiedy jadąc samochodem Polski Fiat 125p zwyciężył w grupie i klasie do 1600 cm3 w Rajdzie Monte Carlo, zajmując w tym morderczym maratonie 24 miejsce w klasyfikacji generalnej.

Z kolei 15 czerwca 1973 roku Robert Mucha wraz z zespołem polskich asów kierownicy pod wodzą Sobiesława Zasady, podjął próbę bicia rekordu prędkości seryjnego samochodu osobowego. W ciągu dwóch tygodni czerwca 1973 roku Polski Fiat 125p na autostradzie pod Wrocławiem, prowadzony na zmianę przez m.in. Sobiesława Zasadę, Roberta Muchę, Andrzeja Jaroszewicza Marka Varisellę odniósł wielki sukces, bijąc światowe osiągnięcia prędkości na dystansie 25.000 km, 50.000 km oraz 25.000 mil. Rekordy Polskiego Fiata 125p sprzed 50 lat do dziś pozostają jednym z najważniejszych wydarzeń w historii polskiego sportu motorowego.

Innym, ważnym jej rozdziałem jest 50. rocznica rozpoczęcia produkcji samochodu rolniczego Tarpan. Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie od 2019 roku eksponuje pierwszą w Polsce monograficzną wystawę poświęconą marce polskiego samochodu: Muzeum Tarpana. Konstrukcja Tarpana, dzięki zjawisku tzw. fiatyzacji polskiej motoryzacji, wykorzystywała wiele elementów pochodzących z licencyjnego samochodu (łącznie, w pewnych odmianach, z silnikiem i skrzynią biegów). Dlatego w Muzeum chcemy godnie uczcić rocznice półwiecza obu tak ważnych wydarzeń, przypominając naszym zwiedzającym dwie znaczące marki polskich samochodów.

Uczestnikom spotkania zaprezentowano najstarszy zachowany egzemplarza samochodu rolniczego marki Tarpan 233, który wrócił do Muzeum po kompleksowej renowacji. Pochodzi on z najstarszej, przedprodukcyjnej partii Tarpanów, wytworzonej w 1973 roku w ilości 250 egzemplarzy i jest przedostatnim autem z tej serii (nr podwozia 249). Gerard Radecki, Kurator wystawy Muzeum Tarpana w szreniawskim Muzeum przedstawił także scenariusz imprezy muzealnej 50 lat rekordów Polskiego Fiata, 50 lat Tarpana, która odbędzie się w dniach 17-18 czerwca 2023 roku. Swój udział w niej potwierdzili już Sobiesław Zasada, Robert Mucha, a także Andrzej Bobiński, dyrektor Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo” w Poznaniu. Jednak gwiazdami imprezy będą także samochody: rekordowy Polski Fiat 125p z 1973 roku, wypożyczony z Narodowego Muzeum Techniki w Warszawie oraz najstarszy znany Tarpan 233 nr seryjny 249 także z 1973 roku. Jak przyznali na koniec uczestnicy spotkania, z niecierpliwością i w świetnych humorach będą czekać na połowę czerwca w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie.

Uczestnicy spotkania przy najstarszym Tarpanie 233.

Na zdjęciu od prawej: Grzegorz Frąckowiak (Automobilklub Wielkopolski), Robert Kupczyński (Honker Team), Jan Cynka, Janusz Klembalski (obaj Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo”), Tomasz Skrzypczak (producent modeli samochodowych), dr Jan Maćkowiak Dyrektor MNR w Szreniawie, Adam Szwajca (współpracownik Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo”), Robert Mucha, Piotr Szwajca (współpracownik Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo”), dr Paweł Siemiński Z-ca Dyrektora MNR w Szreniawie ds. Muzealniczych, Andrzej Bobiński, pierwszy Dyrektor Fabryki Samochodów Rolniczych „Polmo”, Gerard Radecki kurator wystawy Muzeum Tarpana, prof. dr hab. inż. Krzysztof Wisłocki, przewodniczący Rady MNR w Szreniawie, dr inż. Tadeusz J. Onyszkiewicz (Fabryka Samochodów Rolniczych „Polmo”)

Dojazd do Muzeum:

  • pociąg Kolei Wielkopolskich- Poznań: Dworzec Główny i/lub przystanek Dębiec – podróż trwa ok. 20 min (przystanek Szreniawa znajduje się tuż przy Muzeum)
  • autobusy – 703, 705, 707 z Górczyna (Poznań) – dojazd do Szreniawy trwa ok. 20 minut, dotarcie do Muzeum dodatkowe 5 – 6 minut.