AktualnościWystawy czasowe
Od 1 marca do 29 maja 2023 roku
Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie zaprasza na wystawę
pt.: „Zderzenia”.
 

Od 1 marca 2023 roku w Muzeum Narodowym Rolnictwa w Szreniawie oglądać można VIII wystawę z cyklu „Zderzenia”. Do udziału w wystawie Antoni Rut – pomysłodawca i kurator wystawy, tym razem zaprosił artystów przedstawiających w swych pracach otaczający nas świat w sposób realistyczny, ale pełen własnych emocji w sposobie przekazania widzom realistycznego, pejzażu wiejskiego. Udział w niej biorą: Robert Berlin, Zdzisława Czombik, Elżbieta Drygas-Zielińska, Gustaw Grelewicz, Henryk Kapkowski, Florian Kohut, Jerzy Kubacki, Leszek Lesiczka, Maria Łbik, Alina Matykiewicz, Urszula Nieborak, Ewa J. Partyka, Jadwiga Pawelczak, Elżbieta Ponińska, Kazimierz Rafalik, Monika Ratajczak, Antoni Rut, Hanna Sińczuk, Elżbieta Suszek, Jadwiga Zaremba, Benedykt Żyto.Leszek Lesiczka krytyk sztuki redaktor „Foto Zeszytów” we wstępie do katalogu tej wystawy napisał:

„Na ten moment odrywamy się od twórców z przeszłości i wpatrujemy się w prace artystów z tego katalogu (z obecnej wystawy). Od razu możemy sformułować następującą definicję: Tylko ten, kto patrzy na świat oczami serca może zobaczyć świat takim, jaki naprawdę jest. W tych pracach jest wyrażone zafascynowanie wsią, jej pejzażem oraz twórcza jej trawestacja. Postacie umieszczone zostają w określonej przestrzeni, nasyconej rozproszonym światłem.

Pochwała autonomiczności sztuki czytelna w wypowiedziach Cézanne’a, Denisa, Renoira wzmacnia prawdopodobnie konkluzje Antoniego Ruta i innych artystów: „że jedyną drogą jest dążenie do stworzenia harmonii. Podobnie jak muzyka jest harmonią tonów tak malarstwo (poniekąd fotografia) jest harmonią kolorów, które również nazywamy tonami”. Każdy artysta ma swoje ulubione harmonie i ceni sobie pojmowanie dzieła, jako bytu immanentnego, rządzącego się własnymi prawami. Ta grupa artystycznych, plastycznych światów układa się w konstelacje rzeczywistości zakwestionowanej w sztukę spokojnej metafory odkrywanej w kontemplacyjnej ciszy. Niekiedy może się wydawać, że prace artystów oscylują na granicy iluzjonizmu i abstrakcji, bezpośredniego wrażenia i fantazji, zmyślenia i dosłowności, zmysłowych wrażeń i podporządkowania ich permanentnej strukturze prac.”